*

Rauno Lintunen

Mannerheimin valkopesu ja historian väärennös

Ylen TV1 esitti tänään 4.12 päivällä elokuvan Mannerheim - Suomen marsalkka. Elokuvan, jota ei olisi uskallettu esittää rauhan ja presidentti Kekkosen aikana, ainut tarkoitus oli Mannerheimin valkopesu ja historian väärentäminen porvareiden mustilla laseilla nähtynä.

Mannerheim ei todellakaan ollut naisten, lasten ja sorrettujen ystävä. Päinvastoin.

Mannerheim antoi Ammutaan paikalla-julistuksen helmikuussa 1918, kuukausi luokkasodan  alettua. Julistuksella annettiin suojeluskunnille laajat valtuudet mm. vankien ottamiselle ja suorittaa teloituksia oman harkintansa mukaan.

Mannerheimin käsky johti tuhansien punaisten työläisten teloittamiseen ja 80 000 vangitsemiseen. 1918 keskitysleireillä surmattiin ja kuoli nälkään ja tauteihin 12 500 punavankia.

Mannerheim antoi heinäkuussa 1941 Miekantuppi-päiväkäskynsä, jossa julistetaan Karjalan vapautta ja Suur-Suomea: "Karjalan vapaus ja suuri Suomi väikkyy edessämme maailmanhistoriallisten tapahtumien valtavassa vyöryssä."

Tämä Mannerheimin päiväkäsky johti puolestaan Itä-Karjalan keskitysleirin perustamiseen. Enimmillään leireillä oli 1942 keväällä ja kesällä 24 000 vankia. Kesäkuussa jopa 600 henkeä kuoli kuukaudessa. Kuolleista suurin osa oli lapsia ja vanhuksia.

Kirjailija Jarkko Tontti on todennut: "Mannerheimin patsas keskellä Helsinkiä on loukkaus kaikkia maailman sotarikosten uhreja kohtaan".

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (58 kommenttia)

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Elokuva oli vuodelta 1968. Mitäs aikaa se taas olikaan?

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Se oli sitä aikaa, kun SKDL oli hallituksessa ja UKK tasavallan presidentti.

Käyttäjän tuomasheikkila kuva
Tuomas Heikkilä

Ei kukaan mannerheimin tekoja vähättele, ainoastaan kun katsotaan stalinin hirmutekoja niin mannerheimia juhlistetaan "pienemmän pahan voittona"

Toisessa maailmansodassa kaikki osapuolet osallistuivat hirmutekoihin jotka nykyaikana ei kestäisi moraalista tarkastelua, siksi katsonkin itäeuroopan maiden nykytilannetta ja kun ajatellaan kuinka pienestä oli kiinni että suomestakin ei tullut itäblokin maa niin pystyn kyllä nukkumaan yöni hyvin mannerheimin teoista huolimatta mutta sydämmestäni toivon että samankaltaisiin tekoihin ei tulevaisuudessa tarvitse turvautua.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Kirjailija Jarkko Tontti on todennut: "Mannerheimin patsas keskellä Helsinkiä on loukkaus kaikkia maailman sotarikosten uhreja kohtaan".

Heh, heh. Toisaalta, kirjailija Tontti ei ole sanonut mitään niistä lukemattomista Leninin, Stalinin, Maon ja Kimien patsaista, mikä kertoo paljon hänen suhteellisuudentajustaan ja - suoraan sanottuna - myös älyllisestä rehellisyydestään.

Christer Falenius

Katsoin saman ohjelman, loppu jossa herraa tituloitiin sotilaaksi ja valtiomieheksi säräytti korvaa. Tosiassa mies oli lähinnä paraatisotilas ja mitä näyttöä on valtiomiehestä ? Ei mitään.

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson

Christer Falenius kuulunee palturinpuhujien siunattuun joukkoon. Mannerheim palveli Venäjän-Japanin sodassa everstinä mm Mukdenin ja Sandepun taisteluihin ym sotilasoperaatioihin. Ensimmäisessä maailmansodassa Mannerheim otti osaa kymmeniin taisteluihin Puolassa, Romaniassa, Galitsiassa ja Bukovinassa. Valtiomiehenä hän mm. ohjasi Suomen ulos sodasta. Kun lähdet esittämään tuollaista kritiikkiä kannattaa tarkastaa asiapohja ensin. Nyt teit vain itsestäsi typerys.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

"Mannerheimin patsas keskellä Helsinkiä on loukkaus kaikkia maailman sotarikosten uhreja kohtaan"

Sama pätee myös moneen muuhun sotaherran patsaaseen. En silti kannata patsaiden kaatamista, koska historia pitää muistaa. Onneksi me Tamperelaiset osaamme patsaiden sijoittelun. Mannerheim seisoo keskellä metsää.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

→ 5 : "Sama pätee myös moneen muuhun .. patsaaseen"

Haavikolta olen kirjoittanut muistiin ’heiton’ koskien muistaakseni 1800-luvun loppua Suomessa, mutta soveltuu varmaan tähän itsenäisyystapahtumaan ja sen henkilöihin:
”Tämä oli uusi pieni maa, se tarvitsi suurmiehiä, tehtiin suurmiehiä, mutta maasta ei tullut sitä mitä kuviteltiin. ”

Christer Falenius

Leninin Stalinin ja Maon patsaita ei ole Helsingissä vaikka pitäisi. Leninin puisto on mutta patsas pitäisi saada. Tosiaan se korsetin kasassa pitämän miehen ratsastaja patsas on lähinnä vitsi.

Christer Falenius

Juhani Pertun mielipiteeseen on helppo yhtyä.

Käyttäjän RolfNeulasto kuva
Rolf Neulasto

Venäjän vallankumoushan tehtiin meidän kalenterimme mukaan 7.11.1917.
Tästä omat sosialistimme hävittyjen eduskuntavaalien jälkeen, innostuivat puuhastelemaan voimallisemmin omaa keikaustaan Suomessa.

Marraskuun 8. päivän iltana 1917 pidettiin Helsingin neuvoston päämajassa
(nykyisessä presidentinlinnassa) kokous, jossa venäläisiä bolsevikkeja
edustivat mm. Dybenko, Seinman, Smilga ja Jukka Rahja. Suomalaisista olivat läsnä
demarit Manner,Turkia, Kuusinen, Pietikäinen, Gylling, Torniainen ja Wiik.

Kuten matruusi Dybenkon muistelmista käy ilmi, yhteisymmärrykseen pääsy
kapinan järjestelystä ei ollut helppoa toisen osapuolen valmistautumattomuuden vuoksi, vaikka
sille korostettiin Venäjältä voitavan lähettää elintarpeita ainoastaan työläisten hallitsemaan
maahan.

Suomalaiset toverit yhä vain epäröivät. Me julistamme heille: 'Jos te
kieltäydytte tukemasta meitä, me toteutamme itse kumouksen täällä. Silloin teidän on pakko ottaa valta käsiinne.' Pitkien keskustelujen jälkeen suomalaiset suostuvat.
Kuusinen ilmoitti sosialistien aikovan ottaa vallan haltuunsa vielä samalla
viikolla. Aseita he odottivat saavansa venäläisiltä, kuten myös sittemin saivat.

Käyttäjän ollivaisala kuva
Olli Väisälä

Hei Rolf, missä asustat? Väestörekisterikeskuksen tiedoissa ei ole yhtään Neulasto-nimistä.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Kuitenkin Roffen kommentti ansaitsee suositteluni!

Käyttäjän ollivaisala kuva
Olli Väisälä Vastaus kommenttiin #23

Voihan sitä kirjoittaa asiaa, vaikkei väestörekisterikeskus tuntisikaan :)

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen Vastaus kommenttiin #29
Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

Aiheeseen liittyvä elokuva https://areena.yle.fi/1-1684389 on vielä nähtävissä tuolla yle areenassa. Suosittelen blogistillekin ,pidä kiirettä, kolome päivee aikoo.

Joku sanoi että ruotsinkieli avartaa näkemystä ja tästä elokuvasta olisin samaa mieltä.

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen

Olen katsonut elokuvan, kaksi kertaa. Siksi kirjoitin.

Käyttäjän vinettoa kuva
Juhani Penttinen

Lintusen tekstejä on hauska lukea. Tuulahdus jostain kaukaa kun politiikot olivat vielä politiikkoja eivätkä mediapellejä ja uraohjuksia.

En nähnyt puheena olevaa ohjelmaa.Itseäni kiinnostaisi Ilmari Turjan Päämäja uusinta.

"Kirjailija Jarkko Tontti on todennut: "Mannerheimin patsas keskellä Helsinkiä on loukkaus kaikkia maailman sotarikosten uhreja kohtaan"

Miksei asian voi noinkin nähdä. Tällöin kaikki maailman ratsastajapatsaat voidaan nähdä loukkaavina jostain suunnasta.

Mutta Mannerheim on eittämättä keskeinen henkilö Suomen valtion historiassa. Enemmänkin ehkä poliittisista ansioistaan sodassa kuin sotilaallisistaan.Mannerheim tunsi vastustajansa , tiesi ne rajat joita ei tohtinut ylittää ja tiesi syksyllä 1944 milloin oli oikea hetki irtaantua koko sodasta.

Miten olisi käynyt jos Mannerheimin tilalla olisi ollut joku hyvin saksalaismyönteinen upseeri joita kyllä silloisessa kenraalikunnassamme oli?

Kai hän on ainakin yhden patsaan ansainnut.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Saattaa olla, että Mannerheimin rooli oli merkittävimmillään talvisodan alussa. Suojajoukkovaiheessa, kun niin päällystö kuin joukotkin hermoilivat, Manerheimin tiukka ote sai puolustuksen pitämään ja sen tuloksena myös itseluottamuksen nousemaan. Ja tässä tietysti vaikutti oleellisesti se, että Mannerheim tunsi vastustajan.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

→ 11: ”Tuulahdus jostain kaukaa kun politiikot olivat vielä politiikkoja eivätkä mediapellejä ja uraohjuksia.”

’Totuus on ajan tytär’ tai Pascalin mukaan ’totuus on muotiasia’.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Mannerheim valittiin 2004 suurimmaksi suomalaiseksi, eikä syyttä. Paljon häntä on kritisoitu mutta hän kuitenkin onnistui pitämään Suomen itsenäisenä. On ikävää, että punavankeja telotettiin ja monta muutakin vääryyttä tapahtui. Suomen kansan pelastuminen kommunistien kynsistä on kuitenkin sen verran iso juttu, että Mannerheim ansaitsee paikkansa ja arvostuksensa. Ehkä joku toinen olisi ollut parempi tai huonompi, tästä voidaan jaaritella loputtomasti. Tosiasia kuitenkin on, että Mannerheim oli mies paikallaan.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

→ 13: "Mannerheim valittiin 2004 suurimmaksi suomalaiseksi.."

Muistelen, että Venäjällä joku vuosi sitten 2-sijan sai Stalin.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Sota on julmaa ja ratsuväki raakaa.

Kyllä Lintusen edes tämä pitäisi tietää. Kautta historian on hävinneelle osapuolelle lyöty luu kurkkuun.

P.S. Mannerheim oli ratsuväenupseeriksi sangen lempeä mies.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

→ 14: " Mannerheim oli ratsuväenupseeriksi sangen lempeä mies."
Mannerheimin upseerikollega, vuoden 1918 Viipurin valtaaja, kenraalimajuri Ernst Löfström saattoi olla julkaisemattomissa muistelmissaan eri mieltä.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Mannerheimista on kautta aikojen esitetty toisistaan sangen merkittävästikin eroavia mielipiteitä.

Toisille hän on verinen päälahtari , toisille suurin suomalainen.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Mannerheim oli varsin raaka ja suorasukainen. Mutta on totta, että sisällissodan edetessä joutui hieman vetämään takaisin koska jopa läntiset tiedotusvälineet alkoivat puuttua valkoisten raakuuksiin. Lontoota myöten kirjoitettiin Mannerheimin johtamien lahtarikaartien touhuista.

Ihan samoin kun hän joutui myöhemmin Jatkosodan (aik. Kesäsota) lopettamaan suomalaisille vankileireille lähetettyjen Kansainvälisen punaisen ristin apupakettien ryöstämisen Suomen armeijalle. Mannerheim johti molempia. Vasta Kansainvälisen punaisen ristin uhattua SPR:n erottamisella kansainvälisestä järjestöstä, Mannerheim käski välittää paketit perille.

Mannerheim oli aina kovinkin tarkka ja mustasukkainenkin julkisuuskuvastaan, siis nuoruuden törttöilyjen jälkeen.

Käyttäjän MarttiHaverinen kuva
Martti Haverinen

Tulipahan mieleeni Pohjois-Amerikan Yhdysvaltojen sisällissota ja keskitysleirit sen loppuselvittelyissä (leirithän keksittiin tässä yhteydessä eikä Venäjällä, kuten ei radiokaan ja ne muut ihmeet), niin silti Lintunen ei ole kaatamassa Abraham Lincolnin patsaita.

Käyttäjän MattiJuhani kuva
Matti Loikkanen

Olet nähnyt unta. Kun USAn sisällissota loppui hutikuussa 1865, Presidentti Lincoln määräsi, että kapinallisten (etelä-valtiot) aseet kerätään pois ja kapinalliset miehet LÄHETETÄÄN KOTIIN - EIKÄ AMMUTTAVAKSI. Etelä-valtioiden johtajaa Jefferson Davisia ei edes pantu syytteeseen kapinasta. Maailman historiassa tuskin on toista vastaavaa tapausta. Onko?

http://www.futurity.org/civil-war-union-rebels-tre...

Käyttäjän MattiJuhani kuva
Matti Loikkanen

En malta olla kommentoimatta kommunisti Lintusen purkauksesta Mannerheimiä vastaan.

Punainen terrori itesäistymisen aikoihin oli julma ja raaka. Samoin valkoisten kosto punaisille oli julmaa ja raaka. Mutta kumpikaan terrorin muoto Suomessa ei ollut mitään verrattuna Leninin ja Stalinin harjoittamaan punatorroriin Neuvostoliitossa - "vankileirien saaristossa" kidutettiin kuoliaaksi kolmisenkymmentä miljoonaa ihmistä. Halloo Lintunen!

Kiitos Mannerheimille, että piti bolsevistien punaterrorin pois Suomesta.

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen

Ei kirjoitukseni ollut mikään purkaus. Kerroin vain muutaman faktan Mannerheimin päätöksistä.

Käyttäjän MattiJuhani kuva
Matti Loikkanen

Jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen, mutta kenelläkään ei ole oikeutta omiin faktoihin. (omia "faktoja" sanotaan valehteluksi). Jos puhutaan vain valkoterrorista ja samalla jätetään punaterrori kokonaan mainitsematta, se on valehtelua.

Ja vielä, Suomesta ei tullut kommunisti diktatuuria eikä fasisiti diktatuulia ja Mannerheimilla on osuutensa tässä.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Stalin ammutti suomalaisia punikkeja enemmän kuin Mannerheim.

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen

Tuohan ei pidä lainkaan paikkaansa.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Et halua tunnustaa Stalinin vainoja? Tutki historiaa Lintunen!

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen Vastaus kommenttiin #30

En kirjoittanut Stalinista, Mannerheimista minä kirjoitin.

Käyttäjän MikaelSchulman kuva
Mikael Schulman

Kyllä pitää. "Yökansan Panomien" ja "Kumministisen Yöväenpuolueen" valheiden suoltaminen on jatkunut jo kolmekymmentä vuotta, mutta historiallista totuutta ne eivät ole vieläkään pystyneet kumoamaan.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Rauno, oletko jo nähnyt Antti Tuurin tekstiin pohjautuvaa elokuvaa Ikitie? Suosittelen!

Mieleenpainuvassa kohtauksessa etenee alusvaatteisillaan kulkueena monia tavallasi ajattelevia.

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen Vastaus kommenttiin #40

Antti Tuurin Ikitie on romaani, ei dokumentti. Elokuvan kohtaukset ovat fiktiota.

Mannerheimin päiväkäskyt ovat dokumentteja, seuraukset faktaa.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #42

Tottakai elokuva on fiktiota, mutta kuitenkin sisällöltään yhteensopivaa historiallisten faktojen kanssa.

http://veikkohuuska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/24183...

Kyllä, Mannerheimin päiväkäskyt ovat dokumentteja ja seuraukset faktaa – onneksi! Paras niistä faktoista on se, että itsenäinen Suomi täyttää huomenna 100 vuotta. Jos kommunistit oiisivat saaneet tahtonsa läpi, näinhän ei tietenkään olisi asian laita.

Käyttäjän TomiVaalisto kuva
Tomi Vaalisto

Kannattaa kuitenkin muistaa kuka aloitti Kansalaissodan:
27. tammikuuta 1918 Punakaartin ylipäällikkö Ali Aaltonen antoi viisisivuisen päiväkäskyn, jossa Työväen järjestyskaarti sekä Helsingin punakaarti yhdistetään. Samalla annettiin koko maan järjestyskaarteja koskeva liikekannallepano ja määrättiin hallitus vangittavaksi, mikä merkitsi vallankumouksen käynnistymistä - mitään kansannousua ei siis ollut.
Punakaartin kapina - tai vallankumous - lähti Suomessa oikein hyvin käyntiin ja se sai valtansa alle suurimman osan Etelä-Suomen paikkakunnista. Punaisilla oli miehiä sekä aseita enemmän kuin valkoisilla. Venäläisiä ammattisotilaitakin oli auttamassa enemmän kuin jääkäreitä.

Kaikesta huolimatta lopputuloksena oli perikato, minkä hinta oli kova kapinallisille.
Jos kapina olisi onnistunut juhlisimme vallankumouksen satavuotisjuhlaa 27.1.2018 ja uudestaan 1.3.2018 kun Kansanvaltuuskunta liitti Suomen Neuvosto-Venäjään sopimuksella, jonka Edvard Gylling vahvisti allekirjoituksella ja Oskari Tokoi vodkapullon korkista vuolemallaan sinetillä.

Käyttäjän MikaelSchulman kuva
Mikael Schulman

"Mannerheim ei todellakaan ollut naisten, lasten ja sorrettujen ystävä. Päinvastoin."

Eikä Kommunistinen Yöväenpuolue ole tieteen, edistyksen tai asiallsen keskustelun ystävä. Päinvastoin.

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen

Voisitko mainita, mikä kirjoituksessani ei ollut totta?

Käyttäjän MikaelSchulman kuva
Mikael Schulman

Valheet eivät ole totta, kyllä Yökansan Panomien toimittajakin sen ymmärtää.

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen

Ylen 4.12. illan A-studio jatkoi Suomen historian valkopesua. Ohjelmassa annettiin ymmärtää, että sosialidemokraatit olivat jotenkin maan itsenäisyyden vastustajia. Itsenäisyysasiaa käsiteltiin porvariston kannan mukaisesti.

Eduskunnan puhemies Kullervo Mannerin tai Senaatin puheenjohtaja Oskari Tokoin kantaa ei siteerattu. Eikä kyllä paljon muidenkaan työväen edustajien, muuten kuin pilkallisesti.

Tässä muutamalla rivillä itsenäistymisen ajan kertaus:

- Vasemmistoenemmistöinen Eduskunta hyväksyi 15.7. 1917 äänin 136–55 Valtalain, joka oli todellisuudessa itsenäisyysjulistus Venäjästä. Samassa yhteydessä hyväksyttiin myös kunnallislait ja 8-tunnin työaika. Porvariston enemmistö äänesti vastaan.

- Porvaristo joka halusi pysyä Venäjän yhteydessä, aloitti neuvottelut Venäjän hallituksen ja sotaministeri Kerenskin kanssa. Kerenski hajotti eduskunnan 31.7.1917. Valtalakia ei näin voitu vahvistaa.

- Venäjän sosialistisen vallankumouksen tapahduttua 7.11.1917 porvariston takki kääntyä vauhdilla itsenäisyysasiassa. Ja vain siitä syystä, että uusi Neuvostohallitus toimi Leninin ja bolshevikkien johdolla.

- Svinhufvudin senaatti pyrki 4. joulukuuta Suomen itsenäisyysjulistukseen ilman Neuvostohallituksen tunnustusta. Senaatti ei hyväksynyt sosialidemokraattien Neuvostohallitukselta saamaa itsenäisyyden tunnustuslupausta. Sen oli kuitenkin kuukautta myöhemmin nöyrryttävä ja hankittava tunnustus Leniniltä.

- Suomen työväen vallankumous, joka alkoi 27.1.1918, ja kevään luokkasota ei ollut itsenäisyys- tai vapaussota.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Tieteen akateemikko Väinö Linna puolestaan tiesi kertoa, että kyseessä oli torpparikapina.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Miksi Stalin tappoi kaikki sinne paenneet punakaartilaiset?

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen

Stalin ei tappanut punakaartilaisia. Mannerheim tapatti 1918-19 lähes 40 000.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Mitenkä muuten sait nuo 40000 kokoon?

Mannerheimin valtionhoitajakautena ei teloitettu ketään Suomessa. Tällöin pyrittiin saamaan yhteys länsimaihin, jotka olisivat reagoineet kesän 1918 telotusten jatkumiseen.

Käyttäjän MattiJuhani kuva
Matti Loikkanen

Kuka tappoi NLoon paenneet punakaartilaiset, ellei Stalin ja Kuusinen?
Tuo 40000 on vale.

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Suomen Sotasurmat -tilaston mukaan vuoden 1918 sodassa punaisia kuoli seuraavasti:
http://vesta.narc.fi/cgi-bin/db2www/sotasurmaetusi...

Kaatunut 5 199
Teloitettu, ammuttu, murhattu 7 370
Kuollut vankileireillä 11 652
Kuollut vankileireiltä vapauduttuaan 607
Kadonnut 1 767
Muut kuolintavat 443
Kaikki yhteensä 27 038

Jos taisteluissa kaatuneet vähennetään luvusta, jää 21 839. Nyt on Rauno Lintusella todistamisen taakka Suomen Sotasurmat -projektin historiantutkijoita vastaan.

Neuvosto-Venäjälle loikanneiden suomalaisten kuolleisuus Neuvostoliitossa oli merkittävästi suurempi, ks. Veikko Huuskan blogi http://veikkohuuska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/24183...

Dosentti Markku Salomaa:

”Neuvostoliiton turvallisuuspalvelu GUGB (Glavnoje Upravlenije Gosudarstvennoi Bezopasnosti) eli entinen TšK eli Tšeka ja tuleva KGB, teloitti vuosina 1937-1938 dosentti Irina Takalan tutkimusten mukaan 11 346 suomalaista Karhumäessä, Petroskoissa, Leningradissa ja Moskovassa.

Laskelma perustuu rehabilisoitujen henkilöiden tuomioihin. Niiden henkilöiden tuomiot, jotka syystä tai toisesta eivät päässeet Hruštšovin kauden amnestioiden piiriin, ovat edelleen salaisia.

Voimme vain arvailla, paljonko heitä oli. Lopullinen murhattujen saldo on joka tapauksessa suurempi.

Takalan mukaan Karjalan tasavallassa teloitettiin yhteensä 3 985 suomalaista, mikä tarkoittaa, että 85 % kaikista 4 688 tuomitusta suomalaisesta sai kuolemantuomion.

Yksistään Petroskoissa ammuttuja suomalaisia oli 1 984. Ennätys oli 3. lokakuuta 1937, jolloin yhdessä päivässä ammuttiin 178 suomalaista.

Kaikkialla Neuvostoliitossa vangituista suomalaisista teloitettiin 89 %, kun kaikkien kansallisuuksien keskiarvo oli 73 %. Heidän ainoa ”rikoksensa” oli, että he olivat naiiveja uskoessaan, mitä bolševikit lupasivat.”

Se, että Stalinin tapattamat suomalaiset tarkoituksellisesti salattiin poliittisista syistä, täsmällisiä totuudenmukaisia tilastoja ei haluttukaan ylläpitää, eikä Venäjä vieläkään avaa arkistojaan puolueettomalle tutkimukselle, ei tarkoita, että teloitettujen todellinen yhteissumma ei olisi suurempi kuin Suomessa.

On lisäksi täysin mieletöntä syyttää Mannerheimia henkilökohtaisesti kenttäoikeuksien langettamien kuolemantuomioiden lopputuloksista, hänen pyrittyään päin vastoin hillitsemään valkoisten kostomielialaa v. 1918 sodan päättymisen jälkeen.

"- Suomen työväen vallankumous, joka alkoi 27.1.1918, ja kevään luokkasota ei ollut itsenäisyys- tai vapaussota."

Jassoo. Ja mikähän muu kuin juuri tuo sota olisi 1918 poistanut Suomesta venäläiset sotajoukot? Jos sota oli vain Suomen luokkasota, miksi sen rauhansopimus oli tehtävä Tartossa? Miksi kommunisteille on niin tärkeää yrittää kiistää, että sodan lopputulos varmisti suomalaisille sekä itsenäisyyden että vapauden?

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #51

#51. Olen käytännössä samaa mieltä koko kommentista. Toiseksi viimeiseen virkkeeseen kuitenkin:

Tietenkään kyseessä ei ollut "vain" luokkasota. Venäjä kuitenkin teki maaliskuussa rauhan Saksan kanssa, eikä todellakaan halunnut enää sotkeutua von der Goltzin sotaretkiin. Suomen hallitus muisti loppukeväästä, että ollaanhan tässä sodassa myös venäläisiä vastaan. Kun "vapaaehtoiset" jatkoivat heimoretkeilyään sisällissodan päätyttyä, Venäjä lopulta suostui Tarton rauhaan ja luovutti Suomelle Petsamonkin.

AKS:n intoilijat pitivät Tarton rauhaakin häpeänä. Kolmen kannaksen raja ja Pietari Suomen pääkaupunkina olisi varmaan juuri ja juuri kelvannut, vaikka olisi kai Alaskaakin voinut harkita, kun kerran Petsamokin saatiin :)

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen Vastaus kommenttiin #52

"Kun "vapaaehtoiset" jatkoivat heimoretkeilyään sisällissodan päätyttyä, Venäjä lopulta suostui Tarton rauhaan ja luovutti Suomelle Petsamonkin."

Kiitos tästä itselleni uudesta näkökohdasta!

Heimosotaretkiä on ollut tapana kuvata enemmän tai vähemmän fiaskoina, joissa suomalaisten retkikunnat olivat arvioineet väärin Aunuksen tai Vienan Karjalan väestön asenteita ja motivaatiota, jolloin paikalliset eivät ryhtyneetkään odotetusti suomalaisten tuella kansannousuihin bolshevikkihallinnon kukistamiseksi ja kotiseutunsa liittämiseksi Suomeen. Tappioita kärsineet retkikunnat sitten vetäytyivät Suomeen saavuttamatta tavoitteitaan. Mutta jos ne ovat myötävaikuttaneet mm. Petsamon liittämiseen Suomeen Tarton rauhanehdoissa, eiväthän ne silloin aivan tuloksettomiksi jääneet.

On sitten asia erikseen, että vaikka heimosotien tavoitteiden mukainen Suur-Suomi olisikin saatu perustetuksi, sen puolustaminen Neuvosto-Venäjän ja sittemmin Neuvostoliiton olojen vakiinnuttua olisi käynyt Suomelle sotilaallisesti vielä vaikeammaksi kuin oli Tarton rauhan rajojen pitäminen talvisodassa.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #54

Kolme kannasta ja Kuolanniemi olisi ollut helpompi puolustaa.

Puuttui kuten aina isännän ote asiohin.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #54

Kolme kannasta ja Kuolanniemi olisi ollut helpompi puolustaa.

Puuttui kuten aina isännän ote asiohin.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #51

Takalan yli 11000 Stalinin puhdistusten uhrien määrän lisäksi on olemassa muitakin lukuja. M.m. Meroal-järjestön laskemat n. 8500 ja aiempi arvio 3800 uhria. Mutta ilmisesti suurimman luvun esittäjä on myös suurin asiantuntija.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#44
Kuka sitten tappoi viimeiseen mieheen punakaartilaiset Neuvostoliitossa?

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Mannerheim äänestettiin Suurimmaksi Suomalaiseksi ylivoimaisella ääntenenemmistöllä. Mannerheim pelasti Suomen kolme kertaa punaiselta rutolta: Vapaussodassa, Talvisodassa ja Jatkosodassa. Ei ole ihme , että Lintunen saa itkupotkuraivareita.

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

Usasta ja suomesta loikattiin suurin joukoin(20-luvun loppu ja-30 luvun alkupuoli) rakentamaan sosialistista onnelaa,mutta stalin tapatti lähes kaikki,,-siinäpä oppivat mitä oikea sosialismi/kommunismi on!
-Yhtä merkillistä jälkeenpäin itkeä militaristisen sosialsmin ihanuutta !

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset